GROEPSPRAKTIJK VROEDVROUWEN


Een Onmiskenbare schakel voor aanstaande en jonge ouders

Nieuwsbrief bakermat mei 2013

is deze nieuwsbrief 
niet leesbaar? klik hier 

Ik wens mij op deze nieuwsbrief 
in te schrijven

Ik wens de nieuwbrief 
niet langer te ontvangen

www.debakermat.be    •    www.wegwijsborstvoeding.be

Borstvoedingsnieuwsbrief 14 - mei 2013


Archief
 

Nieuwsbrief Maart 2009 
Nieuwsbrief Mei 2009 
Nieuwsbrief Oktober 2009 
Nieuwsbrief Mei 2010 
Nieuwsbrief September 2010 
Nieuwsbrief November 2010 
Nieuwsbrief December 2010 
Nieuwsbrief April 2011 
Nieuwsbrief September 2011 
Nieuwsbrief December 2011
Nieuwsbrief Mei 2012
Nieuwsbrief November 2012
Nieuwsbrief December 2012

De Bakermat vzw
Tel.: 016/20 77 40
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Wegwijsborstvoeding
Tel.: 016/20 77 40
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Redingenstraat 27,
3000 Leuven

Openingsuren:
maandag tot vrijdag:
van 9u tot 12u30
en op afspraak

DE WHO-code voor moedermelkvervangende producten.

Belang 

Ondanks wat we graag willen geloven beïnvloedt reclame ons leven. Het feit alleen al dat er een orgaan bestaat zoals de Advertising Standards Authority, weerspiegelt dat reclame een macht is die moet worden gereguleerd om te voorkomen dat ze misbruikt wordt. Uit onderzoek is meermaals gebleken dat de promotie van producten mensen beïnvloedt: soms op een directe manier, maar vaak op heel subtiele, indirecte wijze. Verder is het gewoon duidelijk dat bedrijven nooit zoveel geld zouden spenderen aan reclame als het voor hen niet nuttig zou zijn.

En dit alles geldt net zoveel voor de promotie van kunstvoeding als voor de promotie van andere producten. De kunstvoeding spendeert jaarlijks miljoenen euro’s aan reclame en de promotie van hun producten en dit gebeurt vaak op een manier die de grenzen van wat wettelijk toegelaten is, overschrijdt. Zodra we herkennen welke vormen promotie kan aannemen en waar reclame de wetten overtreedt, kunnen gezondheidswerkers er voor zorgen dat ouders toegang hebben tot objectieve informatie.

De code is geen verbod op de beschikbaarheid van de producten. Het  verbiedt enkel promotie en vereist een adequate etikettering aangezien die producten moeders misleiden in de meest kwetsbare periode van hun leven: de geboorte van een nieuwe baby.

De kunstvoedingsindustrie presenteert zichzelf vaak als filantropische partners in de strijd voor de gezondheid van kinderen. Zorgverleners kunnen daardoor gerustgesteld worden.

In realiteit hebben deze firma’s, net zoals andere commerciële bedrijven slechts één doel: nl. de vermeerdering van de aandeelhouderswaarde en de stijging van de winst. Voor de kunstvoedingsindustrie is het natuurlijk het doel om zo veel mogelijk kunstvoeding te verkopen.  Het komt er bij gevolg dan ook op neer dat ze zoveel mogelijk ouders willen overtuigen om geen borstvoeding te geven, maar wel kunstvoeding en van hun merk.

En hoewel ze zich vaak voordoen als partners in de ondersteuning van borstvoeding en van  objectieve informatieverstrekking over kunstvoeding naar ouders toe, is dit in contradictie met hun eerste doelen. Ouders vertrouwen gezondheidswerkers doorgaans blindelings. Deze zorgverleners komen daarenboven voortdurend in contact met nieuwe ouders, wat hen een ideaal kanaal maakt voor het doorgeven van de boodschap van de kunstvoedingindustrie.  Daardoor zijn zij vaak een doelwit voor marketingtactieken.

Die tactieken kunnen er als volgt uitzien: zorgverleners krijgen allerhande gratis materiaal zoals pennen, bureaumateriaal , gewichtscurves, lengtemeters, …. met het logo, kleuren en of de naam van het merk . Al deze artikelen worden ontworpen om merkherkenning te bewerkstelligen. Het merk wordt dan geassocieerd met het vertrouwen dat ouders voelen voor de zorgverleners en voor de instelling waarvoor ze werken.

Anderzijds zijn er ook giften die op het eerste gezicht geen promotiemateriaal lijken te zijn. Dit materiaal waarop geenszins de naam van de firma staat, is weerom enkel bedoeld om de winst  te verhogen. Als mensen een gratis gift krijgen, gaan ze zich dankbaar en verschuldigd voelen t.o.v. die firma. En dit is voor de kunstvoedingsindustrie natuurlijk een goed vertrekpunt voor verder contact en voor het opbouwen van relaties. Op die manier verkrijgen ze bovendien ook nog alle contactdetails van ouders en gezondheidswerkers, wat er voor zorgt dat ze een heel gesofisticeerde en doelgerichte marketingcampagne kunnen opzetten die veel meer opbrengt dan dure reclame voor een heel grote doelgroep.

Ook bij websites met informatie moeten zorgverleners erg op hun hoede zijn. Hierbij wordt de informatie initieel heel grondig en kritisch bekeken door getrainde professionelen die alle onjuistheden eruit zullen halen. Later worden er echter beetje bij beetje subtiele veranderingen aangebracht die heel lange tijd onopgemerkt voorbij kunnen gaan. Op die manier wordt gedurende lange tijd foutieve informatie verspreid met ‘de goedkeuring’ van de gezondheidswerkers. 

http://www.unicef.org.uk/BabyFriendly/Resources/Guidance-for-Health-Professionals/Writing-policies-and-guidelines/A-guide-for-health-workers-to-working-within-the-International-Code-of-Marketing-of-Breastmilk-Substitutes/ geraadpleegd op 26 april 2013. 

De code in het kort

DOEL: De code is gericht op de bescherming en bevordering van borstvoeding door te zorgen voor juiste marketing en distributie van moedermelkvervangende producten.

BEREIK: De code is van toepassing op moedermelkvervangende producten, wanneer deze op de markt worden gebracht of worden voorgesteld als gehele of gedeeltelijke vervanging van moedermelk.

Onder moedermelkvervangende producten verstaat men onder andere voedingsmiddelen en dranken, zoals:

  • zuigelingenvoeding,
  • opvolgmelk,
  • andere zuivelproducten,
  • babysappen en thees,
  • granen en groetenpap. 

De code geldt ook voor zuigflessen en spenen. Omdat exclusief borstvoeding wordt aanbevolen tot en met de leeftijd van zes maanden, wordt alle aanvullende voeding die op de markt wordt gebracht en wordt voorgesteld om te gebruiken vóór zes maanden als vervangingsmiddelen voor moedermelk aanzien.

RECLAME: Er mag geen reclame gemaakt worden voor bovenstaande producten aan het publiek.

GRATIS STALEN: Het uitdelen van gratis stalen is verboden, zowel aan moeders, hun families als aan zorgverleners.

GEZONDHEIDSINSTELLINGEN: Er mag geen promotie gemaakt worden voor producten zoals posters, kalenders, er mag geen verdeling zijn van promotiemateriaal en er mogen geen producten tentoongesteld worden. Er mag geen gebruik worden gemaakt van zorgverleners of ander personeel die door bedrijven worden betaald.

GEZONDHEIDSWERKERS/ZORGVERLENERS: Er mogen geen gratis stalen of geschenken  gegeven worden aan zorgverleners. De informatie die zij krijgen moet feitelijk zijn en wetenschappelijk onderbouwd.

UITDELEN VAN VOORRADEN: Er mogen geen gratis of goedkope moedermelkvervangende producten worden uitgedeeld op gelijk welk niveau van het gezondheidsysteem.

INFORMATIE: Informatie en educatief ondersteunend materiaal moet de voordelen van borstvoeding beschrijven en de gezondheidsrisico’s die gerelateerd worden aan kunstvoeding alsook de kostprijs voor het gebruik van kunstvoeding vermelden.

ETIKETTERING: De etiketten op de producten moeten duidelijk de superioriteit van borstvoeding, de noodzaak om advies aan te vragen bij een zorgverlener en een waarschuwing over de gezondheidsrisico’s van kunstvoeding bevatten. Er mogen geen afbeeldingen van baby’s of andere afbeeldingen of tekst die het gebruik van kunstvoeding idealiseren, worden gebruikt.

KWALITEIT: Producten die niet voor baby’s geschikt zijn zoals bijvoorbeeld gecondenseerde melk, mogen niet gepromoot worden voor baby’s. Alle producten moeten aan hoge kwaliteitseisen voldoen (Codex Alimentarius standaard) en rekening houden met klimaatcondities en lokale  mogelijkheden om ze veilig te bewaren in het land waar ze moeten worden gebruikt.

Allain, A. (2010) Protecting Infant Health. A Health Workers’ Guide to the International Code of Marketing of Breastmilk Substitutes. (elfde druk). Penang, Maleisië: IBFAN Sdn Bhd.